شایعات و حقایق درباره ی کنسرو تون ماهی

کنسرو ماهی تون سال هاست که در سبد غذایی افراد زیادی در دنیا جای خود را باز کرده است، بخصوص کنسرو این ماهی طرفداران خاص خود را دارد.

خانواده ماهی های تن دارای انواع مختلفی با درجه کیفیت متفاوت هستند، اما همه آنها جزء دسته گوشت‌های روشن محسوب می‌شوند. این گروه شامل: ماهی هوور، هوور مسقطی، زرده ، گیدر كه در اقیانوس آرام و هند و همچنین در سراسر آب‌های خلیج فارس و دریای عمان یافت می شوند. از بین این ماهی ها گیدر و هوور درجه یک محسوب می شوند.

همیشه غذاهای کنسروی و آماده جز پرحاشیه ترین و پربحث ترین موضوعات بوده اند، به خصوص اینکه با توسعه تکنولوژی بسیاری از موراد سال های گذشته حل می شود، اما در ذهن افراد زیادی سوالات قدیمی باقی می ماند.

 در این مطلب قصد داریم به چند سوال همیشگی و پرتکرار درباره کنسرو تون ماهی پاسخ دهیم:

 1- در تون ماهی های ایرانی از چه ماهی استفاده می شود؟

غالبا در ایران برندهای کنسرو تون ماهی درجه یک از ماهی گیدر و ماهی هوور، در برندهای درجه دو با قیمت کمتر از ماهی زرده استفاده می شود.

2- روغن کنسرو تون ماهی چیست؟

برای تهیه کنسرو تون ماهی در روغن، از روغن های گیاهی مانند روغن سویا و روغن آفتابگردان استفاده می شود و برای تولید کنسرو تون ماهی در روغن زیتون از روغن زیتون فرآوری شده استفاده می شود.

3- شرایط سلامت قوطی های کنسرو تون ماهی باید چطور باشد؟

قوطی باید کاملا سالم، بدون ضربه خوردگی، تو رفتگی یا برآمدگی باشد و باد نکرده باشد.

4- علت باد کردن قوطی کنسرو تون ماهی پس از جوشاندن چیست ؟

اگر هنگام خرید قوطی سالم باشد و تاریخ انقضای آن نیز به اتمام نرسیده باشد، به دلیل انبساط و فشار بخار آبی است که در اثر گرم کردن محصول حین جوشاندن ایجاد می شود. این حالت در کنسورهایی که به شهرهایی با ارتفاع زیاد ارسال می شوند به دلیل کاهش فشار واضح تر است.

5- آیا پس از جوشاندن کنسرو تون ماهی می توان آن را در یخچال نگهداری و دوباره استفاده کرد؟

بهترین روش مصرق این است که به تعداد قابل مصرف جوشانده و در همان زمان مصرف شود. اما می توان پس از جوشاندن یا باز کردن درب هم با شرایط زیر استفاده نمود:

در صورت باز بودن در کنسرو می توان باقیمانده را در ظرف درب دار در یخچال قرار داد و مجدد مصرف کرد، اما حتما باید دوباره گرم شود، چون احتمال رشد و تکثیر میکروارگانیسم ها- مخصوصا سرمادوست ها- وجود دارد.

در صورتی که کنسرو ماهی تون جوشانده ولی درب آن باز نشده باشد، چنانچه چند روز از زمان جوشاندن گذشته باشد باید مجددا جوشانده شود، زیرا اگر در فرآیند استریل کامل نشده باشد ( که امروزه این احتمال نزدیک به صفر است) و اسپور بوتولینیوم در محصول باشد، این اسپور مجددا قادر به رشد(تبدیل شدن به باکتری) و در نهایت تولید سم بوده و می تواند مسمومیت ایجاد کند. پس برای رعایت جانب احتیاط باید جوشانده شود.

6- آیا کنسرو تون ماهی مواد نگهدارنده دارد؟

خیر- طبق استاندارد کنسرو ماهی، استفاده از هرگونه مواد شیمیایی رنگ دهنده و نگهدارنده در محصول غیر مجاز است.

7- آیا کنسرو تون ماهی نیترات دارد؟

خیر – از آنجایی که در فرآیند استرلیزاسیون کنسرو تون ماهی باکتری های هوازی و بی هوازی از بین می روند و امکان رشد باکتری در محصول وجود ندارد، لذا نیازی به استفاده از ماده نگهدارنده نظیر ترکیبات نیترات وجود ندارد (کنسرو کردن یکی از بهترین زوش های نگهداری مواد غذایی است).

همچنین طبق استاندارد کنسرو ماهی، استفاده از هرگونه مواد شیمیایی رنگ دهنده و نگهدارنده در محصول غیر مجاز است.

ترکیبات نیترات و نیتریت به عنوان نگهدارنده در سایر صنایع گوشتی برای محصولات نیمه آماده و غیر کنسروی مانند سوسیس و کالباس استفاده  می شود.

8-چرا کنسرو تون ماهی بوی زهم ماهی بسیار کمی دارد؟

دلیل خوش خوراک بودن کنسرو تون ماهی نسبت به دیگر روش های آماده سازی ماهی این است که در مرحله پخت اولیه ماهی تمام آب میان بافتی ماهی خارج می شود و در نتیجه بوی زهم ماهی هم تا حد زیادی از بین می رود.

9- آیا ترکیب تخم مرغ و کنسرو تون ماهی مضر است؟

در این مورد سالهای اخیر شایعات بساری به وجود آمده است. اما در بین مقالات و تحقیقات سازمان جهانی بهداشت مرجع و مطالع ای وجود ندارد و این مورد اثبات علمی ندارد. علاوه بر این بسیار دستور غذاهای بین المللی با ترکیب ماهی و تخم مرغ وجود دارد. مشخص است که افراط و زیاده روی در مصرف هر ماده غذایی مفید نیست.

آخرین مقالات

تحفه، برندی پیشرو و پیش قدم در حوزه تولید محصولات دریایی متنوع، خلاقانه و به روز که لذت كشف تجربه های جدید از مصرف غذاهای دریایی را به ارمغان مي آورد.

تماس با ما

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

© کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه توسعه صنایع غذایی تحفه می‌باشد.