فواید و خواص ماهی تون

یکی از ماهی هایی که غالب افراد در زندگی خود مصرف کرده اند، ماهی تون است. علت اصلی آن وجود کنسروهای ماهی است که معمولاً درون آنها ماهی تون ذخیره شده است. محبوبیت این ماهی به حدی است که بسیاری از افراد به کنسرو ماهی به صورت اشتباه تون ماهی می گویند. در حقیقت این اشتباه مصطلح نیز برخاسته از این حقیقت است که در درون تون ماهی غالباً رده تون قرار داده می شود. این ماهی از رده ماهی های خونگرم می باشد و گوشت صورتی دارد. ماهی تون در آب های آزاد و اقیانوس ها شنا می کند. به دلیل شیوه زندگی وحشی این ماهی و زندگی در اقیانوس ها، این جانور از گوشت بسیار لذیذی برخوردار است.

فواید و خاصیت ها

به طور کلی گوشت سفید خواص بسیار زیادی دارد. ماهی تون یکی از انواع گوشت های سفید است که کیفیت بسیار بالا و ارزش غذایی فوق ‌العاده‌ ای دارد. این ماهی شاید یکی از بهترین انواع ماهی ها برای تغذیه باشد. ارزش غذایی ماهی تون در هر ۱۰۰ گرم آن به صورت ۳۰ گرم کربوهیدرات، ۳۰ گرم پروتئین و ۸ گرم چربی است. همانطور که می بینید این ماهی منبعی سرشار از پروتئین می باشد. همچنین به دلیل برخورداری از کربوهیدرات نسبتا پایین، رژیم بسیار مناسبی برای افراد دیابتی می باشد.

چربی موجود در ماهی که علاوه بر گوشت آن معمولا در روغن کنسرو ماهی نیز وجود دارد، برای کارکرد مغز مفید می باشد. همچنین نوع چربی نیز در شکل اثری که بر بدن می گذارد بسیار مهم است. از آن جایی که چربی موجود در ماهی تون حاوی امگا3 می باشد، این چربی برای کارکرد صحیح مغز لازم می باشد. همچنین به دلیل کیفیت بالای امگا3 این چربی از نظر علمی توانایی این را دارد که چربی های مضر را نیز تا حدی از بدن خارج کند.

بنابراین می شود گفت که ماهی و روغن مفید تون ماهی سرشار از مواد مغذی می باشد. همچنین ماهی و روغن مفید تون ماهی سرشار از ریز مغذی ها است. این مواد شامل ویتامین آ و دی می باشد. همانطور که حتما می دانید این ویتامین ها برای پوست، تقویت سیستم ایمنی و مقابله با سرطان ها بسیار مفید و لازم هستند. همچنین این ویتامین ها در ساخت و تکامل استخوان نقش بسیار مفیدی را ایفا می کنند. بنابراین یکی دیگر از جنبه های مفید مصرف ماهی تون ممانعت از پوکی استخوان، افزایش تراکم آن و رشد صحیح استخوان می باشد. این مهم می ‌تواند هم در سالمندان برای جلوگیری از شکستگی های ناشی از کاهش تراکم استخوان و هم در نوجوانان و کودکان برای بلوغ و رشد مفید باشد.

منبع سرشار از ریز مغذی ها

ماهی تون از ریز مغذی های دیگری نیز برخوردار است. این ریز مغذی ها شامل پتاسیم، کلسیم، فسفر، منیزیم، آهن و روی می باشند. همانطور که می‌ دانید این یون ها در بدن به مقدار مشخصی وجود دارند و برای حفظ تعادل آنها در بدن نیاز به مصرف خارجی آنها می باشد.

ماهی تون یکی از بهترین منابع برای رساندن مواد ذکر شده به بدن است. به این ترتیب عملکرد بدن در سطح سلولی نیز بهبود می یابد. در نتیجه این امر همانطور که گفته شد عملکرد فوق العاده مغز، رشد مغز و در نتیجه باهوش تر شدن نیز می تواند برای افرادی که از رژیم دریایی و ماهی استفاده می کنند، اتفاق بیفتد.

سلامتی استخوان ها و داشتن پوست سالم و با طراوت در گرو مصرف ویتامین دی و آ موجود در این ماهی است. استفاده از این ماهی می تواند پوست شفاف تر و ظاهر جذاب تر را نیز ایجاد کند. لازم به ذکر است از آن جایی که هضم ماهی راحت است، سلامتی دستگاه گوارش با مصرف ماهی بسیار بهتر از مصرف گوشت قرمز تامین می شود. همچنین همانطور که گفته شد به دلیل نوع چربی موجود در این ماهی، چربی های مضر کاهش یافته و سلامت قلب تضمین می شود.

وزنه ترازو در طرف مصرف ماهی تون بسیار سنگین تر است!

یکی از نکاتی که لازم است راجع به ماهی تون بدانید این است که این ماهی ها در قبال فواید بسیار زیادی که دارند یک ضرر کوچک نیز خواهند داشت. از آن جایی که این ماهی درصد کمی جیوه دارد، باید از مصرف بسیار زیاد آن خودداری کرد. میزان مجاز مصرف این ماهی چیزی در حدود ۳ بار در هفته می باشد. در واقع اگر شما از آن دسته افرادی هستید که کمتر از سه بار در هفته از این ماهی لذیذ استفاده می کنید، می توانید با خیال راحت این ماهی را نوش جان کنید.

به طور کلی اگر بخواهیم خواص تون ماهی را دسته بندی کنیم این فواید شامل اثرات مثبت آن بر عروق به دلیل وجود چربی مفید، افزایش بهبود عملکرد سیستم ایمنی، کمک کردن به استخوان و حفظ تراکم آن، سلامت و طراوت پوست و بهبود عملکرد مغزی و گوارشی می باشد.

همانطور که می ‌بینید خواص تون ماهی بی شمار است. فواید تون ماهی می‌تواند ماهی تون را در سبد غذایی خانواده به عنوان یکی از وعده های با ارزش غذایی بسیار بالا قرار دهد.

آخرین مقالات

تحفه، برندی پیشرو و پیش قدم در حوزه تولید محصولات دریایی متنوع، خلاقانه و به روز که لذت كشف تجربه های جدید از مصرف غذاهای دریایی را به ارمغان مي آورد.

تماس با ما

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

© کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه توسعه صنایع غذایی تحفه می‌باشد.