روش های تشخیص کنسرو ماهی سالم از کنسرو فاسد چیست؟

زمانی که بشر مواد غذایی کنسرو شده را ایجاد کرد، هزاران مشکل که قبلا غیرقابل تحمل بود از بین رفت. از زمانی که اولین مواد غذایی کنسرو شده ظاهر شد، دیگر نگران نحوه ایمن و خوراکی نگه داشتن مواد غذایی نبودیم و بردن برخی از کالاها با خود در سفر بسیار آسان تر شد.

غذاهایی که به این شکل نگهداری و بسته بندی می شوند مخصوصا غذاهای دریایی مفید هستند؛ زیرا یکی از راحت ترین و مفیدترین محصولاتی است که ما مصرف می کنیم.

اگر به اندازه کافی از ماهی به صورت کنسرو شده استفاده می کنید، برای شما مفید خواهد بود که در مورد نگهداری و ماندگاری ماهی تن و همچنین نحوه تشخیص فساد ماهی تن برای جلوگیری از عواقب ناخوشایند بیشتر بدانید.

بنابراین، چگونه کنسرو تازه را از کنسرو فاسد تشخیص دهیم؟ اگر لکه های قهوه ای، سبز یا سیاه روی ماهی تن می بینید. یعنی کنسرو ماهی تن فاسد شده است. استشمام بوی نامطبوع، بوی گندیده یا حتی اسیدی نیز نشان از فساد ماهی است. هر گونه تغییر شکل مخزن نیز نشان می دهد که ماهی تن فاسد شده است. در ادامه بیشتر به این مطلب می پردازیم.

چگونه کنسرو سالم ماهی را تشخیص دهیم؟

ما فهرست کاملی از بارزترین علائم فساد این ماده غذایی را آماده کرده‌ایم تا همه بتوانند با اطمینان مشخص کنند که کدام کنسرو سالم است و کدام نه.

ماهی تن تاریخ مصرف گذشته را می توان با تاریخ های روی بسته تشخیص داد

 اگر متوجه شدید که تاریخ انقضای کنسرو ماهی تن خیلی گذشته است، آن را در سطل زباله بیندازید و فراموشش کنید.

برای تشخیص تون ماهی فاسد، نشتی را جستجو کنید.

نشتی کنسرو ماهی تن نشانه خوبی نیست: به این معنی است که نگهداری اشتباه انجام شده است و محتویات دیگر توسط مخزن محافظت نمی شود. بنابراین حتی اگر تاریخ انقضا درست است؛ اما قوطی نشت می کند، آن را دور بریزید.

کنسرو ماهی را خوب بو کنید.

اگر هیچ علامت خارجی آشکاری از فساد کنسرو ماهی مشاهده نکردید؛ اما به دلایلی همچنان نگران کیفیت محصول هستید، آن را باز کرده و محتویات آن را بو کنید.

بوی ماهی نمی ده؟ آیا بو ناخوشایند است؟ بوی گندیده یا حتی اسیدی می دهد؟ دریغ نکنید، فورا آن را به دلیل فساد ماهی دور بیندازید و به خاطر داشته باشید که دست ها را بشویید تا مطمئن شوید که آب تن ماهی فاسد به شما نرسد.

تن قهوه ای (یا سبز یا سیاه)

این نشان می دهد که کنسرو ماهی در حال حاضر فاسد یا خراب شده است. چنین ماهی دارای رگه های قهوه ای (یا سیاه یا سبز) قابل توجهی است که در گوشت پخش می شود.

رنگ صورتی چراغ راهنمای شماست!

کنسرو ماهی تن نوعی ماهی است که گوشت آن از صورتی روشن تا قرمز روشن است. بله، گاهی اوقات ممکن است آن گوشت تازه قرمز رنگ قهوه ای بسیار روشنی داشته باشد، اما گوشت باید بیشتر صورتی/قرمز باشد؛ نه قهوه ای.

انفجار کنسرو ماهی

این یکی دیگر از نشانه‌های واضح و سخت است که به ما می‌گوید اوضاع کنسرو ماهی بد شده است. بنابراین اگر دیدید که محتوا به معنای واقعی کلمه بلافاصله پس از باز شدن آن منفجر می شود، بلافاصله آن را دور بریزید!

قوطی های برآمده

بله، اگر مخزن مهر و موم شده برآمده باشد، قطعا محتوای آن با کیفیت نیست و کنسرو سالم نمی باشد. ما حتی سعی نمی کنیم آن را باز کنیم و ببینیم که دقیقا چه چیزی درون آن است. آن قوطی را بردارید، به سطل زباله بیندازید و بروید یکی دیگر بخرید.

آیا متوجه شده اید که کنسرو ماهی تن شما دارای خوردگی در مخزن است؟

اگر این مشکل در کنسرو ماهی وجود داشت، خوردن محتوای آن غیرممکن است. خرابه های خوردگی می توانند اجازه دهند هوا و رطوبت از آن عبور کند و با ماهی تماس پیدا کند که منجر به فساد آن می شود. ریسک نکنید و آن را کنار بگذارید.

زنگ زدگی علامت بد دیگری است که روی قوطی ماهی تن وجود دارد.

دقیقا مانند خوردگی، زنگ باعث ایجاد سوراخ های ریزی روی سطح قوطی می شود. این امر منجر به خراب شدن محتوا می شود؛ زیرا هوا و رطوبت اکنون به راحتی می توانند به داخل قوطی ماهی تن نفوذ کنند. چه باید کرد؟ درست است، آن را دور بریزید.

قوطی دندانه دار یا آسیب دیده

این به ما نشان می دهد که محتوای کنسرو ماهی دیگر ایمن نیست. اگر قوطی مخصوصا درب آن فرورفته باشد یعنی چه؟ در این شرایط، فشار قوطی آزاد شده است. این اجازه می دهد تا باکتری های مضر ظاهر شوند و روی مواد غذایی داخل آن پخش شوند. بنابراین اگر نمی‌خواهید مقداری سالمونلا مصرف کنید (مطمئنیم که نمی‌خورید!)، از شر آن خلاص شوید.

کنسرو ماهی آن را امتحان کنید.

بله، این یک روش خطرناک برای تشخیص کنسرو سالم است، اما اگر هیچ یک از علائم آشکار فساد وجود نداشته باشد، می تواند کارساز باشد. فقط قوطی را باز کنید و یک گاز کوچک (!) از ماهی بگیرید. حتی اگر بویی که حس می کنید خوب است؛ اما طعم غذا بد یا عجیب است، آن را دور بریزید.

هر گونه تغییر شکل مخزن نیز ممکن است نشان دهد که محتوای آن خوب نیست.

البته ممکن است همیشه اینطور نباشد، اما بیایید موافق باشیم: بهتر است به جای ریسک خرید آنی که چندان قابل اعتماد به نظر نمی رسد، سراغ ماهی تن دیگر بروید!

اگر صدای خش خش بلندی از قوطی ماهی شنیدید، این نوید خوبی ندارد.

چنین صدایی به این معنی است که یک گاز سمی در داخل وجود دارد که توسط باکتری های مضر تولید می شود. و بله، شما می دانید چه کاری انجام دهید.

حباب روی سطح قوطی

اگر چه یک یا دو حباب کوچک در قوطی مشکلی ندارند، زیرا این حباب ها در حمل و نقل و جابجایی ایجاد می شوند، اما لایه حباب های کف آلود در قوطی ماهی تن نشان می دهد که محتوا خراب است!

ظاهر لزج تکه های ماهی یا کپک موجود روی آن ها نیز می تواند علامت آن باشد.  

اگر هر یک از این علائم پیدا شد، قوطی را باید به خاطر سلامتیتان دور بیندازید.

اکنون که می‌دانید چگونه تشخیص دهید کنسرو سالم است یا خیر و فهرست کاملی از همه نشانه‌های احتمالی آن را دارید، مطمئن هستیم که هر چه باشد سالم و سلامت خواهید بود.

آخرین مقالات

تحفه، برندی پیشرو و پیش قدم در حوزه تولید محصولات دریایی متنوع، خلاقانه و به روز که لذت كشف تجربه های جدید از مصرف غذاهای دریایی را به ارمغان مي آورد.

تماس با ما

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

© کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه توسعه صنایع غذایی تحفه می‌باشد.