تغذیه سالم با میگو

در این مقاله سعی داریم تا به بررسی تغذیه سالم از طریق مصرف ماهی و میگو بپردازیم. همچنین این مسئله را نیز مورد ارزیابی قرار خواهیم داد که یک رژیم غذایی سالم دارای چه ویژگی هایی است. در ادامه نیز به بررسی اجزای اصلی این رژیم غذایی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی سالم در حقیقت به نوعی از رژیم غذایی اطلاق می شود که هدف اصلی تغذیه یعنی تامین کالری را برآورده کند. همچنین در کنار برآورده کردن این هدف، فواید گوناگونی بر سلامت جسمانی فرد داشته باشد.

همانطور که می دانید هدف اصلی از غذا خوردن رساندن مواد مغذی به بدن و تامین انرژی است. حال این هدف می تواند در نوع متمدنانه ‌تر، با بالا بردن سطح سلامتی نیز عجین شود. رژیم غذایی سالم می تواند بر خلق و خوی فرد نیز اثر بگذارد. همچنین سطح انرژی یک انسان وابسته به نوع منبع غذایی است که از آن انرژی دریافت می کند. همیشه مصرف غذاهای پر از کالری به معنای داشتن انرژی بالاتر نیست. رژیم غذایی سلامت ‌‌محور، از میزان فعالیت فرد نیز تاثیر می پذیرد. اما بعضی از انواع این رژیم های غذایی هستند که برای همه افراد، در همه شرایط مفید و ضروری هستند. به طور کلی درصد کربوهیدرات، چربی و پروتئین موجود در یک رژیم غذایی به ارزش آن می افزاید. هر چقدر درصد پروتئین بالاتری در یک منبع غذایی وجود داشته باشد، ارزش غذایی آن ماده بالاتر خواهد بود.

همچنین بسته به نوع چربی موجود در غذا، ارزش غذایی آن می تواند بیشتر یا کمتر شود. چربی های HDL، امگا۳ و امگا۶ از مهم ‌ترین اجزای چربی ‌های مفید هستند. در نقطه مقابل کلسترول، تری گلیسیرید و چربی LDL از دسته چربی های مضر محسوب می شوند. به طور کلی چربی های بدن در تعادل قرار دارند. بنابراین به میزانی که شما از چربی های مفید استفاده می کنید، چربی های مضر بدن شما کاهش می یابد. در نقطه مقابل هر چقدر چربی مضر مصرف کنید، چربی های مفید نیز کاهش خواهند یافت. چربی های مضر مستقیماً بر روی عروق مغزی و قلبی رسوب کرده و باعث بروز حوادث عروقی می شوند. این حوادث شامل سکته های مغزی و قلبی می باشند.

ریزمغذی ها

یکی دیگر از فاکتورهایی که کیفیت رژیم غذایی را تعیین می کند، میزان وجود ریزمغذی ها است. ریزمغذی ها شامل مواد معدنی، یون ها و ویتامین ها می باشند. از معروف‌ ترین آنها ویتامین های گروه آ، گروه بی و دی هستند. همچنین یون هایی مانند پتاسیم، فسفر، آهن، روی و سلنیوم از مهم ترین انواع مواد معدنی هستند. هر چقدر که رژیم غذایی با مواد معدنی ذکر شده بیشتر غنی شده باشد، ارزش غذایی آن رژیم بیشتر خواهد بود. از سوی دیگر شیوه هضم یک ماده غذایی بر سلامت دستگاه گوارش اثرگذار است. بنابراین غذاهایی که راحت تر هضم می شوند، غذاهای مفیدتری هستند.

علت های مذکور برای فواید رژیم غذایی سالم ما را بر آن می دارد تا از غذای دریایی استفاده کنیم. بهترین نوع غذای دریایی نیز ماهی و میگو می باشد.

در ادامه به بررسی  فواید ماهی و میگو  خواهیم پرداخت.

ماهی و میگو

ماهی و میگو غذاهایی با ارزش غذایی بالا هستند. پیش از این راجع به فواید ماهی صحبت شد. حال نوبت به فواید بی نظیر میگو رسیده است. میگو از دسته سخت پوستان است که در آب های آزاد زندگی می کند. میگوها  از لذیذترین و محبوب‌ ترین غذاهای دریایی هستند. علت این امر آن است که میگوها سرشار از مواد مغذی و مفید هستند. همچنین غذاهای بسیار مختلف و متنوعی را می شود با آنها درست کرد.

در ادامه قصد داریم تا به بررسی فواید میگو بپردازیم.

فواید میگو برای سلامتی

میگو برای ارگان های مختلف بدن مفید می باشد. اولین ارگانی که به بررسی آن می پردازیم، چشم ها هستند. به سبب وجود ویتامین ها در میگو و وجود ماده ای به اسم آستاگزانتین، سلامتی چشم با مصرف میگو تامین می شود. این ماده در حقیقت از عوامل محافظت کننده چشم در برابر اشعه uv ناشی از خورشید است. بنابراین مصرف این ماده می تواند سلامت چشم شما را در برابر آفتاب حفظ کند. دومین ارگانی که میگو برای آن مفید است، استخوان ها هستند. به سبب وجود ویتامین آ و دی موجود در میگو، مصرف این ماده سبب افزایش تراکم استخوان می شود. بنابراین کودکان و نوجوانان که در سن رشد هستند، باید از میگو استفاده کنند. همچنین سالمندان برای پیشگیری از پوکی استخوان نیز لازم است که میگو مصرف نمایند.

یکی از مهم ترین فواید میگو تاثیر آن در کم خونی است. به سبب وجود ویتامین بی در میگو و همچنین آهن فراوان این ماده غذایی، باعث جلوگیری از کم خونی می شود. بنابراین ارگان دیگری که میگو بر آن تاثیر مثبت دارد، سیستم خون و ایمنی بدن است. با مصرف میگو و افزایش سطح آهن و ویتامین بی، به نوعی از کم خونی پیشگیری می شود. شعله ‌ور شدن علایم مهم ترین انواع کم خونی یعنی کم خونی فقر آهن و تالاسمی می تواند با مصرف میگو کاهش یابد.

میگو سرشار از اسیدهای چرب ضروری است. این اسیدهای چرب برای عملکرد عادی مغز لازم هستند. همچنین امگا۳ موجود در میگو بر سلامت مغز و قلب تاثیرگذار است. اسیدهای چرب ضروری در بدن هر انسانی برای ساخت و ساز سلول های عصبی لازم هستند. از آنجایی که میگو سرشار از این اسیدهای چرب است، بنابراین با مصرف میگو می توان از افسردگی پیشگیری کرد.

از طرف دیگر نیز مصرف میگو می تواند باعث بالا رفتن مود فرد و بهبود خلق و خو شود. لذا افرادی که غذاهای دریایی از جمله ماهی و میگو مصرف می کنند، معمولاً افراد خوش اخلاق تر، پر انرژی تر و شاداب تری هستند.

میگو به سبب وجود ریزمغذی ها و بخصوص وجود روی و ویتامین آ در سلامت و طراوت پوست تاثیرگذار است. قرار دادن میگو در رژیم غذایی، در حدود هفته ای دو بار، می تواند در دراز مدت باعث بهبود ظاهر فرد نیز بشود. چرا که یکی از عوامل تعیین کننده زیبایی فرد پوست اوست. بنابراین یکی دیگر از فواید ماهی و میگو تاثیر آنها بر زیبایی است.

آخرین مقالات

تحفه، برندی پیشرو و پیش قدم در حوزه تولید محصولات دریایی متنوع، خلاقانه و به روز که لذت كشف تجربه های جدید از مصرف غذاهای دریایی را به ارمغان مي آورد.

تماس با ما

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

© کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه توسعه صنایع غذایی تحفه می‌باشد.